Senin, 25 April 2016

8 manfaat gula asli untuk kesihatan-Diabetes

Malaysia sebagai masyarakat, mesti telah biasa dengan apa namanya gula. Gula adalah satu jenis gula semulajadi yang dihasilkan dan dicipta dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi dari buah-buahan pokok kelapa. Berbeza dari gula putih biasa yang diperbuat daripada tebu tangkai, gula mempunyai warna merah dan mempunyai tekstur yang kasar dan tidak berbentuk Kristal seperti tebu. Oleh itu, gula lebih kerap kita tahu nama gula perang.


 

Pengeluaran gula Melaka


faedah-faedah arenProduksi gula gula diri mereka bertaburan sepanjang gugusan kepulauannya, dari Sumatera ke hujung hujung Timur Indonesia. Dalam hampir setiap bidang mempunyai sebuah pembuatan Kraftangan gula. Gula merupakan salah satu kegunaan utama masyarakat Indonesia dan merupakan bahan asas dalam pembuatan makanan dan minuman di Indonesia. Bukan sahaja untuk membuat kek tetapi kelebihan gula digunakan secara meluas, terutamanya bagi Indonesia di kalangan orang ramai.

Apakah faedah-faedah gula? Berikut adalah sebahagian daripada mereka:

1. sebagai bahan mentah mengeluarkan masakan


Gula adalah dari yore yang bermanfaat sebagai salah satu bahan-bahan asas makanan tipikal dan Indonesia pembuatan minuman. Ia rasa manis dan gorengan tidak bagus dan lazat untuk membuat gula Melaka untuk menjadi salah satu pilihan yang utama dalam proses membuat makanan dan minuman ada dan menjadi hallmark of Indonesia. Berikut adalah beberapa jenis makanan dan minuman biasa Indonesia yang memanfaatkan gula Melaka:

  • Wedang
  • Ais kelapa muda
  • Pastri, seperti klepon, putu
  • Gugusan kepulauannya Maskan, seperti gudeg


2. tenaga penambah


Mungkin beberapa yang tahu faedah sawit gula untuk kesihatan sebagai salah satu sumber tenaga. Gula Melaka mempunyai kalori, yang tidak tinggi. Walau bagaimanapun, oleh kerana kandungan tinggi kalori tidak ini adalah lebihan gula. Walaupun ia mempunyai tiada kalori, tetapi gula adalah mampu untuk menyediakan tenaga kerja dan tenaga yang mencukupi. Biasanya mountaineers dalam membawa stok gula untuk menambah kuasa dan tenaga bila letih melakukan pendakian mereka.
 

3. mencegah anemia


Dari segi kesihatan, mana-mana gula tidak harus dianggap satu mata. Gula Melaka mempunyai cukup banyak manfaat untuk kesihatan badan kita. Yang pertama ialah faedah aen gula adalah dapat mencegah berlakunya anemia dalam badan kita. Ini adalah disebabkan oleh kandungan gula yang cukup tinggi untuk mengelakkan kekurangan darah atau anemia seterika. Dengan secukupnya dalam kandungan darah badan, maka badan kita akan akan terlepas daripada gejala-gejala – gejala-gejala yang disebabkan oleh anemia, seperti:

  • balang 1.5 l (lemah, penat, letih, letih, tempang)
  • Terdedah kepada penyakit
  • Ketahanan badan berkurangan
  • Tidak berminat untuk melakukan aktiviti.
 

4. meningkatkan peredaran darah


Satu lagi faedah daripada gula perlu anda tahu adalah gula mampu meningkatkan peredaran darah dalam badan anda. Dengan lancar dalam peredaran darah dalam badan anda. Kemudian tubuh ini dapat melarikan diri dari gangguan gangguan beerbagai – yang boleh jadi buruk bagi kesihatan badan anda. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh membahayakan tubuh Bilakah darah peredaran dalam badan anda akan disekat dan tidak licin:

Bekalan oksigen ke otak berkurangan, menyebabkan penurunan kepekatan dan kuasa pemikiran
Kerja-kerja jantung menjadi lebih parah dan membawa kepada kegagalan jantung
Mengurangkan bekalan darah ke pelbagai organ badan, jadi akan menyebabkan gangguan pada organ-organ badan yang memerlukan bekalan darah yang optimum
Badan akan terasa cepat letih dan terlalu tempang


5. meningkatkan ketahanan badan


Faedah-faedah dalam gula Melaka asli ini mampu meningkatkan ketahanan aka imuniti badan. Kandungan gula dalam ini dapat menjadi pencetus untuk meningkat ketahanan badan, jadi ia akan menjadi sangat baik untuk kesihatan badan anda. dengan peningkatan ketahanan dan bangun atau sistem imun badan anda, maka anda akan:

  • Sukar untuk membangunkan
  • Sentiasa berasa segar dan sesuai dengan aktiviti
  • Ianya tidak mudah berasa letih
  • Mengoptimumkan prestasi dan fungsi organ dalam badan


6. mengekalkan badan tahap kolestrol


Salah satu kandungan penting gula, iaitu kandungan niacin merupakan salah satu kandungan yang berupaya untuk mengekalkan paras kolesterol badan masih akan bangun. Ini bermakna keadaan badan tahap kolesterol yang tinggi tidak lama lagi kembali seperti biasa dengan memakan gula. Koleterol tahap yang terlalu tinggi akan menjadi sangat buruk untuk kesihatan badan anda. Berikut adalah beberapa buruk mungkin akan berlaku jika tahap dalam badan kolestrol tidak bangun dengan betul:

  • Kencing manis
  • Setiap satu daripada Koroner yang
  • Angin ahmar
  • Asid urik
  • Badan menjadi tempang dan lemah
  • Mudah mengantuk
  • Kurang penumpuan
  • Sesak nafas
 
7. sebagai ubat-ubatan herba tradisional Campurkan pada

Indonesia adalah kaya dengan rempah ratus dan ramuan rempah – ubat-ubatan herba tradisional, aka herba adalah sangat pelbagai. Untuk menghasilkan ramuan herba dan herba berkualiti, biasanya digunakan dalam campuran bahan-bahan herba yang datang dari hidup Farmasi dan dicampur dengan gula Melaka. Gula Melaka di samping berfungsi sebagai pemanis yang, berfungsi juga untuk memaksimumkan faedah daripada herba dan concoctions herba herba – yang akan digunakan. Herba dan ubat-ubatan herba yang biasanya berkesan dalam mengubati sesetengah penyakit, seperti:

  • Asid urik
  • Reumatik
  • Weariness
  • Masuk angin
  • Demam
  • Selsema dan batuk

8. rendah kalori pemanis sebagai bahan-bahan

Nama gula, sememangnya mempunyai rasa yang amat manis dan legit. Walau bagaimanapun, sekarang ramai orang tidak suka dan mengelakkan gula putih mempunyai kalori kerana ia dianggap terlalu tinggi dan boleh menyebabkan obesiti dan kencing manis. Berbeza dengan gula putih, gula untuk Penghidap kencing manis terbongkar masih selamat untuk dimakan dalam had yang munasabah. Ini adalah disebabkan oleh kandungan kalori pada saudara gula adalah jauh lebih rendah berbanding gul aputih biasa.

Kursus ini akan meningkatkan populariti gula sebagai pemanis rendah kalori yang banyak. Sehingga hari ini ia masih digunakan sebagai pemanis, terutama pada minuman harian. Itulah antara kelebihan gula yang anda perlu tahu. Mungkin ada yang tidak tahu apa yang perlu digunakan. Mudah-mudahan artikel ini berguna kepada anda semua.
 

1 komentar

  1. ๐Ÿ’Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    ๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasHapus


Top